NASA muestra cúmulo de galaxias con masa de dos mil billones de soles

0
339
This image shows something spectacular: a massive galaxy cluster that it is warping the space around it! The cluster, whose heart is at the centre of the frame, is named RCS2 J2327, and is one of the most massive clusters known at its distance or beyond. Massive objects such as RCS2 J2327 have such a strong influence on their surroundings that they visibly warp the space around them. This effect is known as gravitational lensing. In this way, they cause the light from more distant objects to be bent, distorted, and magnified, allowing us to see galaxies that would otherwise be far too distant to detect. Gravitational lensing is one of the predictions of Einstein's theory of general relativity. Strong lensing produces stunning images of distorted galaxies and sweeping arcs; both of which can be seen in this image. Weak gravitational lensing, on the other hand, is more subtle, hardly seen directly in an image, and is mostly studied statistically — but it provides a way to measure the masses of cosmic objects, as in the case of this cluster. This image is a composite of observations from the HAWK-I instrument on ESO’s Very Large Telescope and the NASA/ESA Hubble Space Telescope’s Advanced Camera for Surveys. It demonstrates an impressively detailed collaborative approach to studying weak lensing in the cosmos. The study found RCS2 J2327 to contain the mass of two quadrillion Suns! The diffuse blue and white image covering the picture shows a mass map. It is connected to the amount of mass thought to be contained within each region. Links: Galaxy Cluster RCS2 J2327 Comparison image: HAWK-I and Hubble Explore a Cluster with the Mass of two Quadrillion Suns Paper by Schrabback et al.

México, 3 Ene (Notimex).- La Administración Nacional de la Aeronáutica y del Espacio (NASA, por sus siglas en inglés), dio a conocer una serie de imágenes donde muestra un cúmulo de galaxias masivo, con la masa de dos mil billones de soles, que deforma el espacio a su alrededor.

RCS2 J2327 es el nombre del cúmulo, uno de los más masivos que se conocen a su distancia o más allá, el cual influye sobre su entorno al grado de deformar el espacio que los rodea, conocido como lente gravitatoria.

El efecto puede causar que la luz procedente de objetos distantes se curve, distorsione, y amplifique, esto, permite ver galaxias que, de otro modo, estarían a una distancia incapaz de ser detectadas, explicó la NASA en su página de Internet.

De acuerdo con la agencia espacial estadunidense, las lentes gravitacionales fueron predichas por la Teoría de la Relatividad General de Albert Einstein, y pueden observarse de tres maneras distintas: fuerte, débil y microlente.

La fotografía es una combinación de observaciones hechas por el instrumento HAWK-I instalado en el Telescopio Muy Grande (VLT, por sus siglas en inglés) del Observatorio Europeo Austral (ESO, por sus siglas en inglés).

Así como por la Cámara Avanzada para rastreos instalada en el Telescopio Espacial Hubble de NASA y la Agencia Espacial Europea (ESA, por sus siglas en inglés), misma que ilustra un enfoque detallado del estudio de la lente gravitacional débil en el cosmos.